Wraz z postępem techniki przedstawiciele wiodących firm starają się udostępnić nam jak najwięcej wygodnych w użyciu narzędzi. Jednym z nich są chmury internetowe. Zastępują one słynne dotychczas „flashdrives”, czyli nośniki danych USB. Od lat możliwe jest wirtualne przechowywanie ważnych danych, dokumentów czy zdjęć. Informacje te są całkowicie bezpieczne, nawet, gdy nasz telefon lub komputer ulegnie zniszczeniu.
Przechowywanie plików to jednak jedno z wielu zadań takiej chmury. Możemy je także udostępniać i przesyłać z jednego urządzenia na drugie. Możemy tworzyć kopie zapasowe i w razie potrzeby zawsze do nich wrócić. Jesteśmy w stanie nie tylko założyć firmowe konto, ale dosłownie pracować nad projektami online, nie pomijając nikogo z grupy. Nawet, gdy mamy problem z dostępem do internetu – każda z chmur oferuje tryb offline, więc, nieważne gdzie, nasze dane są zawsze pod ręką. Przyjrzyjmy się kilku wiodącym chmurom, które przez lata działalności zyskały sobie rzesze klientów:
1. DROPBOX – najstarsza z istniejących chmur, swoją działalność rozpoczęła w 2008r. Bardzo szybko stała się popularna, dzięki przejrzystości i bardzo prostej obsłudze. Dropbox zapewnia nam przechowywanie treści i dostęp do nich z każdego miejsca. Możemy edytować dokumenty w chmurze – również te z pakietu Microsoft Office – udostępniać je i priorytetować. Istnieje też możliwość synchronizacji chmury z kalendarzem.
Dropbox działa na każdym dostępnym systemie operacyjnym; możliwy również dostęp z komputera. Po założeniu konta otrzymujemy na początek 2GB miejsca. Zwykle za większą ilość pamięci musimy dopłacić. W Dropbox wystarczy spełnić kilka warunków, jak np. wysyłać linki polecające do znajomych lub wykonać zadania związane z Facebook lub Twitter. W ten sposób możemy zwiększyć pamięć nawet do 16GB.
2. GOOGLE DRIVE – firma Google wypuściła tę chmurę w 2012r. Praca grupowa stała się dostępna od 2017r. Wygodna i czytelna aplikacja zapewnia nam dostęp do ważnych treści. Jeśli korzystamy z niej na komputerze, możemy wydawać polecenia głosowe, wyszukując dokumenty. Skaner OCR, dostępny w usłudze, ma za zadanie optyczne rozpoznanie znaków – dzięki temu możemy znaleźć każdy dokument dosłownie w sekundę. Możliwe jest również słowne opisywanie zdjęć – technologia rozpoznania obrazu natychmiast wyszukuje zdjęcia odpowiadające naszemu opisowi. Poza tym chmura oferuje wszystkie znane już opcje – od pracy indywidualnej po zlecenia grupowe.
Google wyszło naprzeciw firmie Microsoft w kwestii tworzenia dokumentów różnego rodzaju. Aplikacja Google Docs w pełni zastępuje płatny pakiet Microsoft Office i jest całkowicie darmowa.
Po utworzeniu konta chmura udostępnia nam 5GB miejsca, możliwe do zwiększenia za opłatą.
3. ONEDRIVE – dysk utworzony przez firmę Microsoft w 2007r. Od innych chmur wyróżnia się specjalnym folderem „sejf”, który dostępny jest jedynie po podaniu kodu PIN, rozpoznaniu twarzy, bądź odcisku palca. Jest to 100% prywatny folder. Onedrive oferuje nam częściową synchronizację plików – jeśli zmieniliśmy coś w dokumencie, zapisywane są jedynie zmiany, a nie cały dokument od nowa. Aplikacja napewno świetnie sprawdzi się do pracy w grupie – szczególnie dla kont firmowych i abonentów pakietu Office.
Podstawowa dostępna pamięć na dysku to 5GB, oczywiście z możliwością zwiększenia.
Sieci komputerowe – co warto o nich wiedzieć?
4. ICLOUD – chmura internetowa od firmy Apple, wypuszczona na rynek w 2011r. Tak naprawdę nie jest to pierwszy dysk „Jabłka”. W rzeczywistości chmury tej firmy są z nami od 2000r. Wcześniejszą wersją Icloud było MobileMe.
Dysk jest dostępny na IPhone, IPod Touch, IPad, komputery z systemem operacyjnym Windows i MAC. Jest on bardzo mocno powiązany ze wszystkimi urządzeniami od Apple. Icloud współpracuje z wieloma aplikacjami: kalendarz, notatki, iTunes, książka adresowa, plik kluczy z hasłami bankowymi, iBooks, iTunes Match. Jest to więc wymarzony dysk dla wszystkich miłośników firmy Apple. Nie zapomnijmy również o połączeniu usługi z folderem „Biurko i Dokumenty” na komputerach MAC, jakże istotnej funkcji dla wszystkich przechowujących ważne dokumenty w chmurze.
Obecna oferta dysku Apple oferuje nam 5GB darmowej przestrzeni.
Chmury internetowe to teraz taki niezbędnik, nikt nie pamięta i pamiętać o backupach nie chce – tutaj z pomocą przychodzi chmura i automatyczne kopie zapasowe.